Dorpsfeest, schoorsteencake en thermaalbad

4 mei 2024 - Csemő, Hongarije

Na de klusdag van gisteren staat er vandaag een relaxte dag op de planning. Heel fijn om even te relaxen en te genieten van de Hongaarse cultuur.

Dorpsfeest

Het was vandaag dorpsfeest in Csemö. Daar gingen we natuurlijk een kijkje nemen. We genoten van een echte kurtos calacs (schoorsteencake) en van volksdansen. Ook was er een heuse kookwedstrijd en dat ging er serieus aan toe met 5 juryleden. Er stonden gigantische kookpotten en het rook heerlijk.

Törtel

Na een aantal uurtjes cultuur snuiven reden we naar Törtel. Hongarije staat bekend om z'n thermaalbaden. Super warm water wat gewoon vanuit de grond omhoog komt. Heerlijk! Normaal gesproken betaal je daar natuurlijk geld voor, maar Hanno en Rhodé wisten er eentje in de middle of nowhere bij Törtel waar je zo in kon. Wat een leuke ervaring. Heel apart.

Relaxen

In de auto draaien we Hongaarse muziek. Onder andere '10.000 redenen', maar dan in het Hongaars. We leren allemaal al een paar woordjes Hongaars en de kids zeggen steeds 'szia stok' (dat betekent hallo'). En 'nem' is nee, dat horen we ook constant.

Na nog wat boodschapjes relaxen we verder in onze heerlijke tuin. In de hangmat en we gaan elkaar achter na met de 'brandslang'. Het is hier heerlijk weer. Het voelde echt even als vakantie vandaag. Fijn! Ergens voelt het dan ook van; houden wij hier lekker een dag vakantie, terwijl er zoveel werk te doen is. Maar we mogen ook genieten, juist. Want dan hebben we maandag weer energie om te knallen. Charge of plans, want we gaan niet bij familie Rafael klussen, maar ergens anders. De nood is hoog! Daarover maandag meer.

Om wie ze waren

Net keken we met de kids naar de Nationale Herdenking. Ineens viel er 1 zin enorm op; 'joden, roma en sinti' en 'om wie ze waren'. Dat zinnetje 'om wie ze waren'. Maar nu nog steeds. Nog steeds worden Roma met de nek aangekeken, om wie ze zijn. En dat is hier zó zichtbaar. Roma leven hier in diepe armoede. Ze worden gediscrimineerd op gebied van onderwijs, huisvesting en werkgelegenheid.

Laten we elkaar liefhebben om wie we zijn. Ongeacht huidskleur, afkomst of weet ik veel wat. We zijn allemaal waardevol en door God geliefd.

Kerk

Morgen gaan we mee naar de kerk in Kecskemét. We kijken er naar uit! Gelukkig is er Engelse vertaling.

1000052589 1000052609 1000052613 1000052615 1000052631 1000052643 10000526491000052671 10000526991000052703 1000052713

1. Dineke Bos:
    5 mei 2024
    Wat heb je mooie en emotionele dingen gedeeld en wat is er ontzettend veel armoede! De vergelijking met Afrika die je maakte kan ik me goed voorstellen.
    Heel triest dat ze zo moeten leven met elkaar. Voor Diyou en Kyan ook een wereld van verschil met de situatie thuis, dat is voor hen ook bijna niet te bevatten. Maar wat ontzettend mooi om te lezen dat jullie met elkaar zo’n verschil kunnen maken. De aandacht en liefde voor de mensen en kinderen daar, fantastisch werk dat jullie doen!

Jouw reactie