Met eigen handen

3 mei 2024 - Csemő, Hongarije

Na de intense dag van gisteren was het vandaag een mooie dag. Want er werd hard geklust!

Verjaardagen

Henry ging vanmorgen met Hanno al naar de familie Rafael om te tegelen. Ik bleef met de kids bij Rhodé en de kids. We begonnen aan een mooi knutselproject; een verjaardagskalender.

Verjaardagen worden hier niet gevierd, maar wel een naamdag. Alle Pamela's vieren op een bepaalde dag hun naamdag, net als alle Gabor's. En heb je een onbekende naam, dan vier je je naamdag op de dag van alle onbekende namen.

Alle kinderen die naar de kinderclub en de naar de wekelijkse kerkdienst schrijven volgende week hun verjaardag op onze zelfgemaakte kalender. Dan wordt hun verjaardag wél gevierd en krijgen ze een cadeautje. Zo weten ze dat ze zo geliefd en waardevol zijn.

Isoleren

Na een tijdje knutselen gingen ook wij naar familie Rafael. Het idee was; eens kijken hoe hard de mannen aan het werk waren. Het werd: uren klussen.

Waar Diyou en Kiyan het gisteren best lastig en vreemd vonden om bij familie Rafael te zijn (de tuin is echt een mega bende) voelden ze zich nu een stuk meer op hun gemak. Mede ook omdat Stan er ook bij was. Dus ze vermaakten zich prima met de puppy's en met een oude kar die er stond.

We dachten; als de kids zich zo goed vermaken kunnen we best starten met het isoleren van de buitenkant van de badkamer. Isolatieplaten worden tegen de muur geschroefd. Daarna wordt het nog gestuct.

Vuurtje

Wat voelde het goed om lekker aan de slag te zijn. Misschien juist wel met de boosheid en het verdriet wat ik gisteren voelde is er nog meer een vuurtje gaan branden. We mogen niet wegkijken, maar juist naar deze mensen omkijken. En dan voelt het misschien als een druppel op een gloeiende plaat, veel druppels houden die plaat wel koel. We mogen verschil maken, omdat Jezus het ons leert.

Pamela

Pamela, één van de kinderen van de familie Rafael, is 8 jaar en zo'n ontzettend goede hulp. Ze geeft constant schroeven aan en helpt echt goed mee. Zo mooi om te zien! Het is heerlijk om haar een knuffel en een dubbele high five te geven.

Krisztián

Krisztián is een jongen van Kiyan en Stan hun leeftijd. Maar het verschuldigde kan niet groter, wat zien hun levens er anders uit. Krisztián is een beetje het zwarte schaap zeg maar. Hij kan niks goed doen. Hij wordt geslagen en met woorden afgemat door oma. Ik zie een jongen die echt snakt naar aandacht en liefde.

Goed gevoel

Met een voldaan gevoel gaan we rond 15 uur weer naar ons fijne plekje. Wat hebben we veel kunnen doen. Bijna alle tegels zitten op de wand en vloer en nagenoeg de hele buitenmuur is geïsoleerd. Oma is echt dankbaar! Wat zou ik er graag bij willen zijn als straks die douche en wc in gebruik genomen wordt. Als je altijd (ook in de winter) buiten moet douchen met een keiharde koude waterstraal en je behoefte doet wanneer je moet, hoe moet het dan zijn om straks gewoon naar de wc te kunnen en te kunnen douchen.

Delen

Iedere dag vragen we hoe de kids het vonden en wat ze moeilijk vonden. Bij Diyou komen er tranen omdat ze het gewoon even moeilijk vindt. Wat vindt ze het moeilijk om dingen te delen. En.. 'Mama, Krisztián stak z'n middelvinger op en dat vond ik zo stom, en dan kan ik niks terug zeggen".

We hebben een mooi gesprek over wat Jezus zou doen. Jezus zou Krisztián een knuffel geven en zeggen dat hij geliefd is. Als er iemand verdrietig wordt van deze armoede is het God wel.

'Maar waarom zijn er dan mensen zo arm en andere mensen zo rijk mama?'

Als iedereen zou delen in deze wereld dan is er genoeg voor iedereen, daar ben ik van overtuigd. En daar kunnen we allemaal mee beginnen. Hoe klein je ook bent, ieder op zijn of haar plek. Wij delen nu van onze liefde, tijd en geld op deze werkvakantie. En dat mogen we doorvertellen.

"Wat een wonder dat ik meewerken mag in Uw koninkrijk,
dat ik meewerken mag en ik U van dienst kan zijn.
Met eigen handen zal ik werken aan uw recht.
Ik dank U Heer en doe graag wat U mij zegt.

Wij mogen zorgen voor wie arm is, kleden wie geen kleren heeft,
helpen wie gevlucht is, delen met wie niets meer heeft.
Jezus deed het ons voor: de Vader geeft, wij geven door." (Schrijvers voor Gerechtigheid)

🇭🇺 Willen jullie bidden voor recht en vrede?

🇭🇺 Willen jullie bidden voor familie Rafael en dan in het bijzonder voor oma, Pamela, Krisztián en Fatima?

🇭🇺 Willen jullie bidden voor Hanno en Rhodé?

🇭🇺 Willen jullie bidden voor ons? Deze reis maakt veel emoties los.

1000052328 1000052329 1000052349 1000052376 1000052409 1000052438 1000052448100005244910000524531000052509

1000052455

1000052507

1. Corrie van der Lit:
    3 mei 2024
    Hallo lieve allemaal, wat een ontroerend verhaal weer en de badkamer wordt prachtig zo te zien. Henry heeft er zin in 😀
    Benieuwd naar het eindresultaat.....
    Liefs uit Tonden 😘
  2. Letty van der Lit:
    4 mei 2024
    Zo'n klusvakantie is echt iets wat bij jullie past. En wat gaat het snel zeg :). Het zal veel mogen gaan betekenen voor de familie Rafael. Fijn hoor dat de kids ook optrekken met kinderen van deze familie.

Jouw reactie